Uniform & badgewerking
Uniform
- Kenteken van FOS Open Scouting
- Provinciebandje
- Eenheidskenteken
- Jaarkenteken
- Beloftekenteken
- Teervoet
- Kenteken Welp/Verkenners-Gidsen
- Kenteken FOS-België
- Vaardigheidsbadges
Badges! Oewe? Wadde?
Bevers
Scouting, dat is groeien en leren door te doen.
Via spel en avontuur creëren we die mogelijkheid al vanaf de jongsten.
Bevertand
Elke bever krijgt één affiche voor zichzelf. Deze bevat een tekening van een bever.
De staart is opgedeeld in acht taartstukjes die overeen komen met acht domeinen.
Een bever verdient een taartstukje wanneer die een aantal zaken kan binnen de eigen mogelijkheden.
Wanneer de bevertjes alle stukjes van de taart verdiend hebben, krijgen ze hun bevertand.
Welpen
De welpen worden onder hun hoede genomen door Akela en hun nest.
Zo wordt de welp wegwijs in het jungleverhaal en leert zich uit de slag trekken in de jungle.
Ze maken kennis met de jungledieren en de gewoontes van hun nest.
Welpenbadge
Bij de welpen kan je naargelang interesses en talenten aan de slag met verschillende badges.
Al spelend leren verschillende zaken bij en ontwikkelen ze verder hun verschillende interesses.
Elke welp heeft andere interesses en talenten. De badge toont aan Akela waar jij goed in bent!
Een badge verdienen is leuk, maar het mag statussymbool vormen!
Een badge kan behaald worden op activiteiten of op kamp.
Ster
De welpen lopen nog met gesloten ogen rond!
Ze kunnen hun ogen openen door de eerste en tweede ster te behalen.
Daarvoor moeten ze heel wat vaardigheden kennen, die later in het leven nog goed van pas komen.
Een ster kan enkel behaald worden op kamp.
Wolfje
Wanneer een welp 3 welpenbadges en zijn 2 sterren verdiend heeft, krijgt die automatisch zijn wolfje.
Het wolfje is, in tegenstelling tot de badges en sterren, een badge die wel mag blijven hangen na de welpentak.
Een wolfje toont aan dat de welp een volwaardig lid is geworden van zijn nest, een ereteken!
Jong Gidsen & Verkenners
Scouting en technieken zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Wie z'n technieken bijschaaft, leert zelfstandig werken en ontwikkelt allerlei vaardigheden.
Vaardigheden die van pas komen op kamp, in de natuur en in het dagelijkse leven.
Teervoet
De teervoet is een verzameling van een aantal basistechnieken.
Heel wat thema's komen aan bod die je helpen groeien
in probleemoplossend denken, werken in groep en reageren op noodsituaties.
Voor het behalen van deze badge dienen de JGV's gebruik te maken van ons eigen Teervoetboekje.
Wanneer je alle 23 onderdelen onder de knie hebt, ben je trotse eigenaar van de Teervoet!
De verschillende stappen van de teervoet kan je afleggen op activiteiten en op kamp.
Het teervoetboekje kan je terugvinden onder documenten.
Oud Gidsen & Verkenners
Tijd voor het echte werk!
Bij de oude krijgt men de kans zich verder te ontplooien,
persoonlijke vaardigheden te ontwikkelen en tot het uiterst te gaan.
Vaardigheidsbadges
Vaardigheidsbadges geven de oude de kans zich verder te verdiepen waarin zij gepassioneerd zijn.
Zo kunnen ze focussen op het ontwikkelen van persoonlijke vaardigheden, en doen waar ze goed in zijn!
De vaardigheidsbadges kunnen behaald worden op activiteiten of groot kamp.
Tweede Klas
Gebeten door technieken, en op zoek naar extra uitdaging?
De Tweede Klas bouwt verder op de Teervoet en gaat nog een stapje verder.
Ze is voor de Eekhoorn een nieuwe badge en maakt binnenkort zijn intrede in onze scouts!
Wie zich aan de tweede klas wil wagen, kan de onderdelen afleggen op activiteiten en kamp.
Het Tweede Klas-Teervoetboekje vind je binnnekort terug onder documenten.
Seniors
Leiding to-be!
De seniors krijgen verder de kans hun OGV badges te behalen,
terwijl ze worden klaargestoomd om kinderen te animeren!
Animator
De laatste badge(s) die we afleggen bij FOS vallen onder vorming.
Hiervoor zal je buiten onze muren moeten treden en op cursus gaan!
Onder leiding van toffe instructeurs leer je het maken,
uitleggen en begeleiden van spellen voor jong en oud!
Tijdens de Cursus Animator werken we aan 7 competenties:
kinderen en jongeren begeleiden, activiteiten organiseren, over zichzelf reflecteren als animator,
de veiligheid van kinderen en jongeren waarborgen, respectvol handelen, samenwerken en enthousiasmeren.
De Cursus Animator bestaat uit twee delen: 50 uur cursus volgen + 50 uur stage lopen.
De cursus volg je bij FOS Open Scouting en stage loop je in je bij ons in de eenheid.
Bij het voltooien van de cursus ontvang je de badge van Animator,
deze kan je bij de leiding uitbreiden tot hoofdanimator en instructeur.
Daarnaast ontvang je een officieel attest als erkend animator van de Vlaamse Overheid!